- De prviacyvriendelijke zoekmachine DuckDuckGo heeft sinds woensdag ook een eigen ChatGPT-integratie, meldt de maker.
- Het bedrijf volgt hiermee het voorbeeld van Microsoft, dat eerder al ChatGPT in zoekmachine Bing integreerde en publiekelijk beschikbaar maakte.
- Maar DuckDuckGo beperkt de werking van de chatbot aanzienlijk meer dan Microsoft dat doet, waardoor het nog maar de vraag is wat voor nut hij heeft.
- Lees ook: Porsche lanceert een AI-chatbot gevuld met adviezen van Nederlandse ondernemers, maar hij weet (nog) niet hoe hoog de vennootschapsbelasting is
Dankzij de komst van ChatGPT is de techwereld in een stroomversnelling geraakt wat betreft toepassingen van artificial intelligence (AI). Vooral Google en Microsoft stelen hierbij de show met hun integraties van door kunstmatige intelligentie aangestuurde chatbots in hun zoekmachines, of beter gezegd, toekomstige integraties.
Google heeft zijn chatbot nog niet publiekelijk beschikbaar gemaakt, terwijl de combinatie van Bing en ChatGPT voor hilarische antwoorden op gebruikersvragen zorgt.
DuckDuckGo, maker van de zoekmachine die je niet volgt en geen privacygevoelige informatie van je opslaat, mengt zich nu ook in de strijd. Ook deze partij voegt AI-chatbot toe aan de zoekmachine, maar doet dit wel op een eigen manier. De chatbot heeft DuckAssist en het kan met behulp van de technologie achter ChatGPT antwoorden genereren in natuurlijke taal.
Dat klinkt alsof DuckDuckGo precies hetzelfde introduceert als zijn concurrenten, maar toch zitten er duidelijke verschillen in de uitvoering.
Waar Microsoft ChatGPT in eerste instantie de vrije hand gaf en vervolgens wat moest beperken, stapt DuckDuckGo juist met een uiterst beperkte AI-toepassing de markt op. De antwoorden die de generatieve AI-software kan geven, komen namelijk alleen uit Wikipedia. Daarbij geeft bedrijf dan ook eerlijk toe dat het op dit moment niet verwacht dat tool alleen maar eerlijke antwoorden kan geven. Niet alleen omdat de kunstmatige intelligentie-software dingen fout op kan rakelen, maar ook omdat de informatie op Wikipedia niet altijd 100 procent correct is.
Daarnaast beperkt DuckDuckGo de interactie met DuckAssist tot slechts één vraag per keer. Het bedrijf noemt de toepassing in het persbericht dan ook niet zo zeer een chatbot, maar eerder een zoekassistent die direct antwoord kan geven op een gestelde vraag.
Dat werkt als volgt: bij gebruik van de zoekmachine identificeert deze of hij de vraag met behulp van kunstmatige intelligentie kan beantwoorden. Als dit het geval is, verschijnt er een speciale balk. Als de gebruiker daarop klikt, genereert DuckAssist een antwoord op basis van de data die het in Wikipedia vond.
Hallucineren is onmogelijk, volgens de makers
Het voordeel van deze beperkingen is volgens de makers dat de AI-software niet kan gaan 'hallucineren'. Dat wil zeggen dat de bot geen antwoorden kan verzinnen, of na langere interacties met gebruikers de liefde aan iemand kan verklaren.
Aan de andere kant komt deze integratie van ChatGPT in de zoekmachine van DuckDuckGo meer over als iets wat Google al jaren doet met Snippets, waarmee een kort antwoord of een paragraaf van een website bovenaan de zoekresultaten worden getoond. Het enige verschil is dat DuckAssist dit alleen doet op basis van data uit Wikipedia en het ter plaatse voor je genereert.
Vanzelfsprekend werkt DuckAssist, net als de zoekmachine waarin het geïntegreerd is, volledig anoniem. DuckDuckGo deelt geen enkele informatie met derden en slaat ook zelf helemaal niets op. Dat wil ook zeggen dat door gebruikers ingevoerde vragen of data niet worden gebruikt om DuckAssist te trainen. Iets wat een aandachtspunt is voor gebruikers van Bing en ChatGPT, aangezien deze twee wel alle invoerdata opslaan en gebruiken.
DuckDuckGo plaatst naast alle door DuckAssist gegenereerde antwoorden een link waarmee de gebruiker zijn feedback met het zoekmachinebedrijf kan delen. Zodoende kan er toch nog geleerd worden van de in- en output van de tool.
Voor nu is DuckAssist alleen beschikbaar als een beta-functie in de apps van DuckDuckGo, of via de browserextensies van het bedrijf.